Rapper Jay-Z staat op het punt om een contract te tekenen voor 150 miljoen
dollar. Op zich niet heel opmerkelijk, artiesten verdienen nou eenmaal goed.
Maar wat dit contract interessant maakt, is dat de rapper al zijn
activiteiten onder brengt bij één partij: concertpromoter Live Nation.
Live Nation brengt de platen van de rapper uit, regelt zijn toernee, en
financiert het nieuwe bedrijf van de rapper. Ook de merchandising, de
website en de sponsordeals zijn ondergebracht bij Live Nation.
Hiermee doet Live Nation, de grootste concertpromoter ter wereld, onder meer
moederbedrijf van het Nederlandse Mojo, een nieuwe stap in de muziekwereld.
Madonna ging de rapper al voor. In oktober 2007 kondigde de zangeres
aan haar platenmaatschappij Warner te verlaten en de komende tien jaar al
haar activiteiten onder te brengen bij Live Nation. En ook U2 maakte vorige
week bekend een groot gedeelte van hun zakelijke deals, behalve het
uitbrengen van hun platen, onder te brengen bij Live Nation.
Artiesten verdienen steeds minder met het uitbrengen van cd’s omdat het aantal
verkochte cd’s al jarenlang daalt.
Dankzij de opmars van het gratis downloaden van muziek, zijn
consumenten steeds minder bereid om albums te kopen. Van 1991 tot 2006
halveerde het aantal verkochte cd's in Nederland. Inkomsten van de
platenmaatschappijen daalden tussen 2002 en 2006 met ruim dertig procent.
De inkomsten van een artiest komen hierdoor steeds minder uit de
platenopbrengsten en steeds meer uit andere bronnen zoals optredens,
sponsordeals en merchandise als T-shirts.
In de muziekindustrie is dit besef ook doorgedrongen. Verschillende
partijen vechten nu om de artiesten op zoveel mogelijk manieren te kunnen
vertegenwoordigen.
In Nederland is Mojo nog niet van plan het voorbeeld van Live Nation te volgen
en ook platen te gaan uitbrengen, meldt een woordvoerder. Maar andere
partijen zijn dit pad al wel ingeslagen.
Zo heeft The Entertaiment Group (TEG), van oudsher een managementbureau voor
artiesten, sinds anderhalf jaar ook een muziekdivisie.
Zij vertegenwoordigen metTrijntje Oosterhuis, Guus Meeuwis, Ilse de
Lange en Marco Borsato niet de minste artiesten. Deze artiesten brengen hun
platen nog wel uit bij hun eigen maatschappijen, maar de rest ligt bij TEG.
"Op deze manier ligt er minder druk op een artiest om veel cd's te
verkopen. Als een plaat minder verkoopt, kan je dat goed maken met een
goedlopende tournee," meldt Lodewijk Martens, projectmanager van de
platenmaatschappij van TEG.
"Ook wordt muziek steeds meer een middel om artiesten andere dingen te
laten doen, waaronder reclames en sponsordeals met merken. Steeds meer
bedrijven zetten een artiest in bij nieuwe campagnes. Er is meer
samensmelting tussen de muzikale en de zakelijke kant. Vanuit één punt
kunnen we ervoor zorgen dat het bij elkaar een gezond plaatje wordt."
Dit model klinkt leuk voor gevestigde artiesten, je weet immers van
tevoren dat ze volle zalen zullen trekken en dat bedrijven ze graag
gebruiken in hun campagnes. Maar werkt het ook voor kleine bands die net
beginnen?
"Nee," zegt de woordvoerder van de NVPI, de branchevereniging van de
Nederlandse entertainment industrie, waar alle platenmaatschappijen in onder
zijn gebracht. "Toeren is niet de heilige graal. Niet iedereen kan en
wil het. Niet alle muziek komt live het beste tot zijn recht. En bij een
hoop artiesten is het nog steeds 'pay to play'. Er moet geld bij de
optredens."
Toch investeert TEG wel degelijk in nieuwe artiesten. "Maar zijn
daarbij wel zoveel mogelijk op zoek naar multi-talenten. Dus artiesten die
kunnen zingen, acteren, presenteren en het liefst ook nog hun eigen liedjes
schrijven. Zo kunnen we er op meerdere manieren geld mee verdienen,"
aldus Martens.
De platenmaatschappijen volgen. Onlangs kocht de Belgische tak van Sony BMG
een boekingskantoor. Vraag is alleen of de artiesten blij moeten zijn met
deze ontwikkelingen.
Als je door je platenmaatschappij wordt gedumpt omdat ze niet meer in je
geloven is één ding. Maar om door je managementbureau, boekingskantoor,
platenmaatschappij en tekstschrijver tegelijk losgelaten te worden, maakt
het ineens wel heel moeilijk om een goede boterham te verdienen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl